Gedeeltelijke uitval praktijkondersteuning

Vanwege ziekte is momenteel een deel van onze praktijkondersteuning somatiek weggevallen. Dit houdt in dat er voor de chronische zorg, van patienten met hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, hart en vaatziekten, diabetes mellitus en astma of COPD, langere wachttijden zullen ontstaan. We doen er alles aan om het personeelstekort zo snel mogelijk te verhelpen. Om ervoor te zorgen dat de essentiële zorg wel doorgang kan vinden, hebben we het zorgaanbod wat versoberd. Zo zal een deel van de spirometrie onderzoeken in het ziekenhuis gaan plaatsvinden in plaats van op de praktijk. Het stoppen met roken spreekuur wordt gestopt. Er zijn inmiddels genoeg aanbieders van dergelijke spreekuren elders die vergoed worden door de zorgverzekeraar.

Patiënten met een licht verhoogd risico op hart- en vaatziekten die hiervoor geen medicijnen hoeven te gebruiken worden nu nog vaak jaarlijks tot tweejaarlijks gezien door de praktijkondersteuner. De huidige richtlijnen adviseren om deze patiënten iedere 5 jaar te vervolgen. We zullen de komende tijd kritisch gaan kijken naar onze vervolgfrequentie en waar nodig aanpassen naar laatste wetenschappelijke inzichten.

Hoewel deze versobering van zorg niet in lijn is met wat we zouden willen, is het wel de realiteit van dit moment dat er door personeelstekorten geschipperd zal moeten worden. We menen op deze manier wel de zorg te kunnen handhaven zonder dat er wordt ingeleverd op kwaliteit.